
 
 

 

 

 



 2 

TABLE OF CONTENTS: 

 

 
I  FREEDOM OF EXPRESSION .............................................................. 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS ...... 9 
 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS ..... 15 
 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, 
STATE AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE 
PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ............................ 15 
 
REGULATORY BODIES .............................................................................. 15 
 
STATE AUTHORITIES ................................................................................ 17 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS ................................................................ 18 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS ..................................................... 20 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ....................................................... 21 
 
 
VII CONCLUSION ....................................................................................22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Report, there have been several cases pointing to potential 

violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. In the night between December 10 and 11, 2010, unidentified perpetrators broke the 

glass on the entrance door to the apartment building in the Novi Sad district of Liman, where 

Editor of the crime column of the daily newspaper “Nacionalni gradjanski list” and 

correspondent of the daily “Alo” from Novi Sad Nikola Travica is residing. Although they 

were immediately alerted, the police came only an hour after the incident. Travica says he 

does not know if the incident is related to his journalist work. Meanwhile, the media have 

learned “off the record” from police sources that the perpetrators rang on the intercoms of 

other tenants too, but nobody opened the door. The Independent Journalists’ Association of 

Vojvodina (NDNV) requested from the authorities to find the perpetrators of the attack on 

Travica’s apartment building. “We want to remove every doubt over the potential connection 

of last night’s attack with Travica’s work and therefore we call on the authorities to shed light 

on the background of this case”, NDNV’s press release said. 

 

In the situation where many attacks on journalists remain unsolved, acts of violence such as 

the one in Novi Sad, even if they do not involve serious consequences, fuel the insecurity of 

media professionals. Although it is possible that Travica was not the target of the attack, the 

slow reaction of the police – which were alerted by a person for which they must have known 

to be potentially in danger, as the editor of crime column, due to the texts he writes or 

because of the reports published in the newspaper he works for – is of particular concern. In 

that sense, the NDNV’s press release is justified. At the same time, it is imperative to remove 

all doubt as to whether the incident is related to someone’s journalist work, as the 

precondition for creating a more favorable environment for journalists, free of self-

censorship and fear for personal safety. 

 

1.2. On the evening of December 16, 2010, Branko Zivkovic, a journalist and a 

longstanding activist of the Helsinki Committee for Human Rights in Serbia (HCHR), was 

attacked in Belgrade while walking his dog. He suffered serious injuries from a blow on the 

head by an unknown assailant. Zivkovic was administered an injection against Tetanus in the 

hospital and advised to rest for a week. He suffers from amnesia and doesn’t remember the 



 4 

circumstances of the incident. Zivkovic, who is also the administrator of the web portal of the 

HCHR in Serbia, was the target of a similar attack a month ago, which he managed to escape, 

although he was threatened and insulted. That case was reported to the police, which 

arrested the attacker shortly and pressed charges with the competent prosecutor. The HCHR 

in Serbia issued a press release condemning the attack against Zivkovic, saying it was related 

to the journalist’s criticism in his texts about the situation in Sandzak. 

 

Amendments to the Penal Code from 2009 introduced tougher sanctions, namely a prison 

sentence ranging from one to eight years, for threats against the safety of persons occupying 

jobs of public interest in the field of information, related to the job of these persons. In 

relation to the previous attempted attack against Zivkovic, accompanied by threats of beating 

up and murder, the media had reported that the attacker was apprehended and that the 

police had filed charges with the competent prosecutor.  The media, however, did not report 

the details of the charges pressed against the attacker. If it is proven that the threats made 

against Zivkovic are genuinely related to his journalist work, namely, as defined in the Penal 

Code, related to jobs of public interest in the field of information, the perpetrator could be 

found guilty of the qualified criminal offense of threats against security, pursuant to the 

above mentioned Amendments to the Penal Code introduced in 2009. As for the second 

attack, the attackers in similar cases in the past have typically been sentenced for violent 

behavior. For the said qualified form of violent behavior, where minor bodily harm or sever 

humiliation is involved, the Penal Code provides for a prison sentence ranging from six 

months to five years. However, Serbian courts have typically sentenced the perpetrators of 

this qualified offense to penalties below the legal minimum. 

 

1.3. In its edition for December 26, the daily newspaper Pravda reported that their 

correspondent from Pozarevac Momcilo Veljkovic had been attacked while interviewing the 

President of the Democratic Party (DS) City Committee in Pozarevac. Veljkovic said that he 

had seen the Mayor Miodrag Milosavljevic in the café “Sansa” and approached him to take a 

statement about internal elections for local functions of the DS. Milosavljevic invited 

Veljkovic to join him on the first floor of the café, where he was sitting with other local 

leaders from the DS. While interviewing the President of the City Committee and Member of 

Parliament Zarko Pivac, Veljkovic was grabbed by the collar of his jacket by the owner of the 

café Zoran Petrovic. Petrovic pushed Veljkovic outside of the café shouting insults and 

threats at him, as ascertained in the police report. Pravda claims that the incident was 

witnessed by the Mayor of Pozarevac Miodrag Milosavljevic, the Head of the Branicevo 

District Goran S. Petrovic, MP Zarko Pivac and the Director of the Water Management 

Company in Pozarevac Nenad Ratic. The spokesperson for the Police Department in 



 5 

Pozarevac Jasmina Tisma confirmed that the police interrogated Zoran Petrovic and that, 

after interviewing the remaining witnesses, it would forward the report to the competent 

Prosecutor. 

 

We will not speculate here as to whether the Prosecutor’s Office will infer from the report of 

the Pozarevac Police Department the existence of reasonable doubt that a criminal offense 

prosecuted ex officio has been committed in the above case and consequently, if the Police 

Department will press charges. However, the above case illustrates the life and work of the 

journalists in Serbia, especially outside of Belgrade. Momcilo Veljkovic was thrown out of a 

café in Pozarevac – even if the bully in this case was the owner of the café himself – in the 

presence of high local and state officials, the Mayor, the Head of the District and a member 

of parliament, who reportedly did not oppose the violent act in any manner whatsoever. At 

that, the fact that Veljkovic was interviewing these officials about matters of relevance for the 

public (internal elections of the ruling party on both the national and local level) is an 

indicator of the hostile environment in which the safety of journalists and the activities of the 

media are seriously compromised. The Public Information Law is perfectly clear as to 

incidents like the one described above: it is forbidden to directly or indirectly restrict the 

freedom of public information by abusing private powers or rights or in any other means 

suitable to restrict the free flow of ideas, information and opinions. The Law also prohibits 

putting physical or other pressure or influence on public media and journalists with the aim 

of obstructing their work. 

 

2.  Legal Proceedings 

 

2.1.  The Higher Court in Belgrade has passed a first-instance verdict in the private libel 

case of singer Svetlana Raznatovic and her children Veljko and Anastasija against the daily 

newspaper Press and its Chief Editor at the time when the controversial reports were 

published, Dragan Vucicevic. The court ruled that the plaintiffs shall be paid the amount of 

two million dinars for “mental anguish and tarnished honor and reputation”. Press’ 

attorneys have announced they would appeal the verdict and said that the amount of the 

damages was not consistent with the practice of the court in similar cases. Press was namely 

sued over the interview with Radmilo Bogdanovic, who was police minister at the time of 

Slobodan Milosevic. In this interview, which was originally released by the weekly NIN and 

parts of which were published by Press, Bogdanovic spoke about the assassination of Ceca’s 

husband Zeljko Raznatovic Arkan. On March 18, NIN published the interview and asked 

Bogdanovic about his opinion on Arkan’s murder. The former police minister said that 

“many things seemed peculiar to me as of day one and I told the police officers that they 



 6 

should investigate why Ceca went shopping with her sister to the boutique in the 

Intercontinental Hotel where the murder took place, while Arkan remained in front of the 

reception desk to wait for her”. Radmilovic’s words were conveyed the day after by Press in a 

text entitled “Ceca behind Arkan’s Murder?” After NIN released the interview, Bogdanovic 

denied he had stated anything like that. In her lawsuit against Press, Ceca requested a mind-

boggling 30 million dinars in damages. 

 

Reporting back in April 2010 about this libel case, we pointed out to the following. Firstly, it 

is absolutely indisputable that excessively high damage claims, even before they are 

approved, may lead to self-censorship, which is fatal for freedom of expression. Secondly, it 

is also indisputable that, according to applicable Serbian legislation, Svetlana Raznatovic was 

in the concrete case entitled to chose whether she would press charges against either the 

person who had made the controversial statement, the outlet that had initially published that 

statement, a third party that had later conveyed the same statement or all of the said parties 

altogether. We also indicated that the positions and practice of Serbian courts regarding the 

damages awarded for mental anguish and tarnished reputation were not supportive of such 

high claims and that not a single actual case had ever involved such a high amount of 

damages claimed. The fact is, however, that the present claim, as sustained by the verdict of 

first instance, i.e. in the amount that is fifteen times lower than initially requested one, 

remains much higher than the ones typically awarded by Serbian courts. The latter especially 

in light of the fact that, pursuant to the Public Information Law, the responsible editor and 

the founder and/or publisher of the public media, shall be held accountable only if they have 

been able, prior to releasing the information in question and with reasonable care, to 

determine the inaccuracy or incompleteness thereof. In the article defining the term 

“reasonable journalist care”, the Public Information Law expressly states that reasonable 

journalist care involves that information – if conveyed from another public media – shall be 

conveyed accompanied by a reference to the media from which it has been passed on. Since 

the explanation of the verdict has not been released, it is difficult to guess why the court 

decided to award two million dinar in damages. It the case of Raznatovic vs. Press, it should 

be indisputable that the controversial statement, regardless of the fact that it was later 

denied, has been faithfully transmitted from a reputed political weekly, which has never been 

sued for its initial release. It is also undeniable, on the other hand, that such a decision, even 

in first instance, may further strengthen self-censorship, even in cases where already 

released information are conveyed from respectable sources. 

 

2.2.  The Supreme Court of Cassation of Serbia for the City of Pozarevac ordered the local 

publishing company “Rec naroda” (the People’s Say) and its former Director Ilija 



 7 

Dimitrijevic and Editor Sinisa Ristic to pay Momcilo Veljkovic damages in the amount of 

100.000 dinars for tarnished honor and reputation and mental suffering, the daily Danas has 

reported. The plaintiff Momcilo Veljkovic is the same Veljkovic who is, in the capacity of 

correspondent of the daily Pravda from Pozarevac, mentioned in the part of this Report 

concerning threats and pressures and who was attacked while interviewing local officials of 

the Democratic Party. The verdict of the Supreme Court of Cassation was delivered in the 

civil case of Veljkovic against the director and editor of the local weekly “Rec naroda” and the 

Municipality of Pozarevac, as the founder of the said weekly. Veljkovic has sued the latter 

over a series of articles in the weekly in July 2007, in which the Editor-in-Chief Ilija 

Dimitrijevic smeared Momcilo Veljkovic, as the Coordinator of the organization “Otpor” 

(Resistance) in Pozarevac and his late brother, journalist Mile Veljkovic. In earlier rulings in 

the same case, which were now scrapped by the Supreme Court of Cassation, the defendants 

were acquitted, while Veljkovic was ordered to pay them 450.000 dinars of court costs. 

 

What makes this case specific is the fact that prior to the passing of the now scrapped 

rulings, the court sentenced Dimitrijevic in criminal proceedings for libel and fined him 

20.000 dinars. On the other hand, the courts in the litigation for damages have ruled that 

Veljkovic has already obtained satisfaction in criminal proceedings. Namely, the Law on 

Contractual Relations, which contains general rules on damages, says that damages may be 

awarded for mental suffering due to tarnished reputation, honor or violated personal rights, 

if the court finds that the circumstances of the case and especially the intensity of the 

suffering and the duration thereof, justify such damages. Furthermore, the Law expressly 

says that, in case of violation of personal rights, the court may order the verdict or correction 

to be published at the expense of the defendant or order the defendant to withdraw the 

libelous statement or perform any other act in order to achieve the purpose attained by the 

damages. Unfortunately, such rulings are rare in practice and Serbian courts typically opt for 

financial damages for mental suffering. In that sense, the decision concluding that the 

plaintiff had already obtained satisfaction in criminal proceedings, in which the defendants 

were found guilty, was an exception. Another element making this example specific is the 

fact that, contrary to most cases, in which journalists typically find themselves better off in 

libel proceedings than in litigation for damages, in this instance the editor was quickly 

criminally indicted, while the verdict ordering him to pay damages was pronounced only by 

the Supreme Court of Cassation. 

 

2.3. The Director of RTV Vranje Zoran Velickovic has pressed criminal charges with the 

Municipal Prosecutor against NUNS’ Commissioner for the Pcinja District Radoman Iric, 

over the press release issued by Iric related to Veljkovic’s decision to ban a film about the 



 8 

Serbian democratic revolution on October 5, 2000. In Iric’s press release issued in his 

capacity of NUNS Commissioner, more than thirty journalists extended their support to the 

Editor in Chief of RTV Vranje Ljubica Zdravkovic Dzonov. The media reported that the 

police in Vranje contacted several signatories of the statement of support to the editor in 

order to check the authenticity of their signatures.  

 

We remind that on October 5, 2010, Velickovic removed the documentary about October 5, 

2000 of author Predrag Bambic from the programming list, on his own initiative, in breach 

of his powers and without the consent of the editor-in-chief. Dzonov informed the local self-

government and NUNS about the incident. “I am responsible for the program aired on RTV 

Vranje, and I insist on respecting the rules. Although I had scheduled Bambic’s film the day 

before, to be aired on October 5 at 9 p.m., it was not aired at the request of the Director”, 

Dzonov said. She explained that the documentary was not made using RTV Vranje’s footage, 

because the station did not keep any material of the events on October 5 in Kraljevo ten years 

ago. Velickovic said that “the documentary about October 5 was removed from the 

programming because RTV Vranje, as regional station, exclusively leaned out on its own 

production in its programming grid. At the same time, the events of October 5, 2000 were 

already elaborated on in the station’s news program”.  The charges pressed against NUNS’ 

Commissioner for the Pcinja District are reminiscent of the ill fate of local public media and 

the fallout of local political rows on their management and editorial policy. In the concrete 

case in Vranje, the Director Zoran Velickovic is, according to media reports, a member of the 

Socialist Party of Serbia, while the Editor Ljubica Zdravkovic Dzonov is affiliated with the 

Democratic Party. The two political parties are currently coalition partners, while on October 

5, 2000, they were on the opposite sides of the barricades. What is also indicative in this case 

is the politically appointed managers’ poor knowledge of local public media as to the legal 

framework they are operating in. Velickovic, for example, claims that the documentary was 

removed because his station is relying solely on its own production, which argument is 

contrary to the provision of the Broadcasting Law, obliging public media to open their 

airwaves to independent production and even prescribing certain quotas for that. 

 

2.4.  On December 17, 2010, the daily Dnevnik reported that the Higher Court in Zrenjanin 

had rejected the claim of Dusko Markovic from Zrenjanin, filed by this unemployed heating 

and air conditioning installer and small dog breeder, against the newspaper “Zrenjanin” and 

its Director and Editor-in-Chief Dalibor Bubnjevic. Markovic claimed 300.000 dinars in 

damages for mental suffering caused by the text “Predrag Stiklica Murdered with a Gun”, 

published in the regional weekly on February 19. In his claim, Markovic stated that the 

allegation in the text, claiming the incident in which Stiklica was killed and Markovic himself 



 9 

wounded, had been the result of a prior conflict between Goran Dragic and the group 

including the late Stiklica and the plaintiff, was untrue. 

 

We remind that in our report for October 2010 we have mentioned the decision of the 

Appellate Court in Novi Sad sustaining the verdict of first instance of the Higher Court in 

Zrenjanin, ordering the publishing company NIP “Zrenjanin”, as the publisher of the 

regional weekly “Zrenjanin”, as well as the weekly’s Chief Editor Dalibor Bubnjevic, to pay a 

fine of 300.000 dinars, as well as to bear the court costs, for having caused mental suffering 

and violation of personal rights to the wife and children of the late Predrag Stiklica from 

Zrenjanin. Stiklica’s wife and children sued the weekly over a part of the same text dated 

October 19, which claimed that the violent death of their husband and father represented a 

continuation of the showdown between criminal groups that were racketeering taxi drivers in 

Zrenjanin. In the meantime, in its verdict of first instance against Djordje Blazic from 

Zrenjanin, sentenced to 35 years in prison for the murder of Stiklica, the Higher Court in 

Zrenjanin confirmed the allegations from the controversial text in the weekly “Zrenjanin”. In 

these proceedings, Dnevnik reported, Goran Dragic was found to have brandished a gun in 

front of his house on Nenad Velisaljev, Dusko Markovic, Dragan Zdravkovic and Predrag 

Stiklica. Dragic later met with Djordje Blazic and told him that the four men had threatened 

to kill him. Blazic, who had an old grudge with Dragan Zdravkovic, drove his car near 

Stiklica’s house, where a car with Zdravkovic, Markovic and Stiklica was parked. Blazic fired 

several shots at them, wounding Markovic and killing Stiklica on the spot. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public Information Law  

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law is partially elaborated on in the 

section on freedom of expression.  

 

1.2. The Constitutional Court ruled on July 22, 2010 that most of the provisions of the 

Law on Amendments to the Public Information Law, adopted on August 31, 2009, are not in 

line with the Constitution and ratified international treaties. At long last, this decision was 

published in the Official Gazette of the Republic of Serbia no. 89/2010 dated November 29, 

2010, although it was made available to readers in December. The Court ruled the following 

provisions to be unconstitutional: 



 10 

 The first sentence in Article 14, paragraph 1 of the Law, saying that “a public media 

may be founded by a domestic legal person (founder of the public media)”. The 

Constitutional Court found that such provision was not line with the provisions of Article 50, 

paragraph 1 of the Constitution, stipulating, among other things, that everyone (and not only 

domestic legal persons) shall be free to establish newspapers and other means of public 

information; 

 Paragraphs 5, 6 and 7 of Article 14a are unconstitutional, namely the procedural 

norms they contain, which prescribe that, in the case of a breach of the ban on: the founding 

of a public media under the same or similar name to the one of a public media that has been 

removed from the Public Media Register or has ceased to operate in some other way/ceased 

to be printed or published; as well as in the case of publishing a public media that is not 

registered with the Public Media Register; the competent public prosecutor shall without 

delay initiate commercial infraction proceedings before the competent court of law and 

request a temporary ban of the publishing on the public media (paragraph 5); that the court 

will, within 12 hours from the submission of the motion by the public prosecutor and in 

accordance with the Law, pronounce against the founder a temporary ban of the publishing 

of the public media until the completion of the proceedings with a final verdict (Article 6) 

and that in the said proceedings for pronouncing the temporary ban of the publishing of the 

public media, the provisions of Article 24, paragraph 7 of the Public Information Law will be 

applied. The Constitutional Court found that the above mentioned norms are in breach of the 

constitutional principle of the integrity of the legal system, which requests the main 

principles and legal institutes provided for by laws systemically governing a field of social 

relations to be also observed in separate laws (which is not the case here regarding the Law 

on Commercial Infractions) and especially in the area of penal legislation. The latter bearing 

in mind that regulating certain institutes of penal legislation differently from the concepts 

provided by the systemic law governing the same institutes, may seriously compromise the 

principle of universal equality before the Constitution and the Law referred to in Article 21, 

paragraph 2 of the Constitution and result in discrimination.  The Constitutional Court also 

found that the said provisions are in disagreement with Article 4, paragraphs 2 and 4 of the 

Constitution, which stipulate that system is based on a separation of power between the 

legislative, executive and judiciary branch and that the judiciary shall be independent. The 

above cited provisions are also in disagreement with Article 142, paragraph 2 of the 

Constitution, which stipulates, among other things, that the courts of law shall be 

independent in their work. They are also in disagreement with Article 156, paragraph 1 of the 

Constitution, under which the Public Prosecutor’s Office is an autonomous state body; 

 Articles 92a and 92b providing for certain commercial offence have been deemed 

unconstitutional, as well as the amounts of the fines provided for in Articles 93 and 95 of the 

Law. The Constitutional Court found that the said articles were violating the constitutional 



 11 

principle of integrity of the legal system and universal equality before the Constitution and 

the Law, as well as the freedom of media guaranteed by the Constitution. Namely, the 

provisions of Article 18, paragraphs 1 and 3 of the Law on Commercial Infractions prescribe 

the so-called general minimum and general maximum of the fine that may be charged for a 

commercial infraction committed by a legal entity or responsible person in that legal entity. 

In the Law on Amendments to the Public Information Law, this maximum has been 

exceeded. Furthermore, by providing for a ban on the activity of publishing public media, 

namely the ban on the performance of certain duties, as protective measures pronounced in 

the case of a commercial infraction (the commercial infraction being the failure to register 

the public media in the Register referred to in Article 92a), the obligation to register a public 

media is providing the character of an additional condition for establishing and operating a 

public media, which is precluded by the Constitution. Moreover, the violation of the 

presumption of innocence, or the violation of the protection of the interests of minors caused 

by releasing information in public media – as provided for by Article 92b – may not, in the 

opinion of the Constitutional Court, be considered a commercial infraction. A commercial 

infraction namely involves a violation of business or financial regulations. The Court has also 

found unconstitutional the introduction of a fixed fine in paragraphs 2 and 3 of Article 92b of 

the Law, as well as the concept contained in the provision of paragraph 6 of the same Article, 

under which the legislator has ordered courts of law to always sentence the first-time 

perpetrator of the prescribed infractions to a conditional sentence. The above provisions 

were ruled unconstitutional, since in both cases they restrict the right of the competent court 

to rule independently by applying the applicable rules on weighing the penalty. 

 

On the other hand, the Constitutional Court found the following provisions to be in 

accordance with the Constitution: 

 Provisions introducing the Public Media Register and stipulating that the same will 

be administered by the Business Registers Agency and that the Minister of Culture shall 

regulate more closely the manner in which the Register will be administered; 

 Provisions restricting the right to assign or otherwise dispose with the right to a 

public media or the right to publish a public media, which also deem null and void any 

contract or transaction involving such assignment or disposal; 

 Provisions prohibiting the founding of a public media under the same or similar 

name to the one of a public media that has been removed from the Public Media Register or 

has ceased to operate in some other way/ceased to be printed or published, within a year 

from the release of the last copy of the public media that has ceased to exist/be 

printed/published; 



 12 

 Provisions regulating the submission of data from the Public Media Register to the 

line ministry and other competent authorities of the state administration. 

 

Particularly interesting is the fact that, even relative to the provisions restricting the right to 

assign or otherwise dispose with the right to a public media or the right to publish a public 

media, which also deem null and void any contract or transaction involving such assignment 

or disposal, the Constitutional Court found that the public media itself may not be the 

subject of a transaction, but that the said provisions do not exclude the right of the founder 

to dispose with his/her founding right by the means of a contract or other transaction in 

accordance with the applicable regulations. It would be logical then to question the purpose 

of the norms that were found by the Constitutional Court to be in disagreement with the 

Constitution. 

 

The only reproach the Constitutional Court might be liable to is the failure to designate as 

unconstitutional those provisions that seem to have no purpose at all. More specifically, the 

Amendments to the Public Information Law that have remained effective are merely a 

burden for the text of the Law, without having any deeper or meaningful purpose. The Public 

Media Register remains in place, without offering any new information relative to previous 

concepts in the Business Registers Agency or in the masthead of public media. The 

restriction remains as to the right to assign or dispose with a right to a public media and 

relative to the right to publish a public media, in relation to which restriction the 

Constitutional Court said it had not excluded the right of the founder to dispose with his/her 

founding right by the means of a contract or other transaction, in accordance with the 

applicable regulations. The Constitutional Court also left intact the ban on the founding of a 

public media under the same or similar name to the one of a public media that has been 

removed from the Public Media Register or has ceased to operate in some other way/ceased 

to be printed or published. That provision bears little practical value, since the names of 

public media were already and much more efficiently protected in the past under regulations 

governing the protection of intellectual property. Finally, what was also left untouched by the 

Constitutional Court is the obligation to submit data from the Public Media Register to the 

relevant ministry and other competent authorities from the state administration. This 

provision makes no sense, as the Law stops short of prescribing what the relevant ministry 

and other competent authorities are supposed to do with the data furnished to them. 

 

Is there a reason for media professionals to celebrate? In the opinion of the authors of this 

Report, they unfortunately have no reason to rejoice, since the Constitutional Court’s 

decision returned things to square one. It is now even more obvious that both legislators and 



 13 

the competent ministries lack the capacity to meaningfully regulate, in a socially acceptable 

manner, some of the most important aspects of social relations in the media sphere. 

 

2. The Broadcasting Law 

 

2.1. Back in December, the Republic Broadcasting Agency (RBA) Council called yet 

another open competition for the issuance of broadcasting licenses. The competition 

concerns the issuance of 20 broadcasting licenses for local radio coverage. The RBA Council 

invoked in its advertisement its obligation contained in Article 49 of the Broadcasting Law, 

which stipulates that an open competition shall be called when, under the Radio Frequencies 

Allocation Plan, there is a possibility to issue new broadcasting licenses. This provision of the 

Broadcasting Law has been harshly criticized because it allegedly leads to an “inflation” of 

broadcasters in Serbia. At the same time, the Media Study – that was prepared by European 

experts and that was the topic of a series of round tables last autumn discussing future media 

regulations in Serbia – has conclude one of the key problems of the Serbian media scene to 

be the artificially generated abundance of media. The new competition that was recently 

called is yet another proof of the necessity to urgently adopt a media strategy. In the absence 

thereof, the situation on the media scene shall remain unchanged, which means that we are 

continuing with practices we have all agreed to be deeply wrong. 

 

2.2. More than 40 radio stations are currently broadcasting without a license on the 

territory of Serbia. On the other hand, back in September 2007, when the shutdown of illegal 

broadcasters began, 161 stations ceased broadcasting, according to statements made on 

ANEM press conference on December 20, 2010. Of the above number, 11 illegal radio 

stations are operating on the territory of Belgrade and its surroundings, 8 in Novi Sad and a 

total of 12 on the territory of Vojvodina excluding Novi Sad. In the remaining part of Serbia, 

a total of 14 stations are broadcasting illegally. Keynote speakers at the said press conference, 

which was dedicated to measures that would be taken to effectively address this problem, 

included ANEM President Sasa Mirkovic, the Deputy President of the RBA Council Goran 

Karadzic, the Executive Director of RATEL Milan Jankovic, the Head of the Public 

Prosecutor’s High-Tech Crime Department Branko Stamenkovic, Assistant Minister in the 

Telecommunications and Information Society Ministry Irini Reljin, Assistant Secretary in 

the Traffic and Telecommunications Sector of the Provincial Secretariat for Commerce Sinisa 

Isakov, as well as the Head of the General Supervision Department of the Ministry of Trade 

and Services Goran Macura. It was announced that in the coming period the radio piracy 

would be fought through prosecutions for the criminal offense provided for in Article 353 of 

the Penal Code of the Republic of Serbia. The said Article provides for a fine or prison 



 14 

sentence of up to two years for unlawful and lucrative performance of an activity which 

requires, pursuant to the Law, a permit issued by the competent authority or entity. In the 

concrete case, according to the general opinion and particularly the one of Branko 

Stamenkovic from the Public Prosecutor’s High-Tech Crime Department, by broadcasting 

commercial content (commercials and advertisements) without the proper license provided 

for by the Broadcasting Law, the “pirates” are committing the above mentioned criminal 

offense. In this way, after years of combating radio piracy without visible success, the state 

has accepted the new model of curtailing piracy, proposed by ANEM back in February 2010 

at a meeting with Deputy Prime Minister, Minister of the Interior Ivica Dacic and the 

Director of the Police Milorad Veljovic. 

 

3. The Law on Copyright and Related Rights 

 

At the session held on December 9, 2010 the Government of the Republic of Serbia passed 

the decision appointing the President, Vice-President, members and deputy members of the 

Commission of Copyright and Related Rights. Slobodan Markovic PhD, professor at the Law 

School of the Belgrade University, was appointed President of the Commission, while 

Katarina Damjanovic PhD, professor at the Law School of the Union University, was 

appointed Vice-President. The members of the Commission include Miodrag Markovic, Istok 

Zagor, Zlatan Begovic and Dusan M. Stojkovic. The new deputy members of the Commission 

are Slobodan Gavrilovic PhD and Ognjen Uzelac. 

 

We remind that ANEM, SOKOJ, OFPS and PI called once again in late November on the 

Government of the Republic of Serbia to appoint the President and members of the 

Commission of Copyright and Related Rights. In fact, the Law on Copyright and Related 

Rights adopted in 2009 could not have been fully implemented without the Commission 

being appointed. The Law actually provides that, if the talks between collective organizations 

and the representative users’ association should fail to bring about an agreement on 

determining the tariffs, the Commission of Copyright and Related Rights shall provide an 

assessment of the proposed tariffs. The Commission’s opinion shall determine if a specific 

tariff proposal will become effective or the talks are to be repeated. If the talks fail again and 

if the Commission judges that the new tariff proposal is again not conformed with the Law, 

the Commission shall determine the tariff on its own. Due to the Government’s failure to 

appoint the Commissions, tariffs that have been determined pursuant to the previous Law 

(which has not been in force for more than a year) are still used. ANEM – as a representative 

association of radio and television broadcasters in Serbia – but also SOKOJ, OFPS and PI, as 

organizations that have been issued licenses for collective realization of copyright and related 



 15 

rights by the Intellectual Property Office – were also of the opinion that such situation was 

unsustainable and that it had a harmful effect on the business of broadcast media and 

intellectual property protection in Serbia. In addition to requesting the appointment of 

members of the Commission, ANEM, SOKOJ, OFPS and PI have also called on the 

Government to opt for experts that are not in any way related to the collective organizations, 

the users themselves or users’ associations or have any interest in the latter. That 

recommendation was obviously not observed, since one of the elected members of the 

Commission Vladan Begovic is employed in RTS and hence has an interest in RTS as a user 

of rights that are subject to collective protection. According to what the authors of this 

Report have learned, the Commission has held a constitutive session and the first results of 

the Commission’s activities may be expected as soon as in early 2011. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Parliament of the Republic of Serbia did not discuss 

any legislation of special relevance for the media sector. 

 

 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 

OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA) 

 

The Republic Broadcasting Agency (RBA) adopted in December a list of events of national 

interest for the citizens in the Republic of Serbia for 2011. This list is relevant for broadcast 

media, since Article 71 of the Broadcasting Law stipulates that the exclusive right to 

broadcast events from the list may be awarded only to a broadcaster whose coverage zone 

encompasses the entire territory of the Republic of Serbia, in other words, only a broadcaster 

possessing a license for national coverage. The Law also stipulates that such broadcaster 

must allow and enable all other interested broadcasters to record and air short reports from 

such an event. The list contains twenty cultural events, as well as certain sports events 



 16 

related to football, basketball, volleyball, handball, water polo, tennis, track and field, 

swimming and cycling. 

 

2.  REPUBLIC AGENCY FOR ELECTRONIC COMMUNICATIONS (RATEL) 

 

The Republic Agency for Electronic Communications (RATEL) presented in December a 

Feasibility Study and conceptual design of radio coverage with digital TV signal on the 

territory of the Republic of Serbia. The Study was produced by the Telecommunications and 

IT Department of the Faculty of Electrical Engineering of the Belgrade University and the 

companies Konsing Group d.o.o. and Gisdata d.o.o. from Belgrade, in cooperation with 

experts from the Ministry of Telecommunications and Information Society, RATEL and the 

public company “Broadcasting Equipment and Communications”.  

 

The Study has analyzed the situation on broadcasting sites of the main grid and concluded 

that most sites were unable to fulfill technical criteria for reception, unobstructed and safe 

operation of the digital network, while certain sites did not have any facilities at all. 

Accordingly, the Study envisages that adapting the existing sites will cost almost four million 

Euros, while the costs of purchasing and assembling the equipment for the existing emission 

sites were estimated at more than 16 million Euros. On the other hand, the costs of building 

new emission sites were estimated – depending on which of the two alternative solutions 

would be opted for – to 3,5 and 4,2 million Euros, respectively. Along with the costs of 

purchasing measuring equipment and personnel training, this ultimately amounts to more 

than 26 million Euros. Nonetheless, the Study has concluded that the project is profitable 

and low-risk. In fact, it has been foreseen that the public company “Broadcasting Equipment 

and Communications” would generate an annual revenue of more than 20 million Euros. It 

remains unclear, however, on the basis of which estimate of broadcasting costs for content 

providers, radio and television stations with valid broadcasting licenses, have the authors of 

the Study concluded that the said revenues would be so high. We remind that according to 

the last available financial reports of the RTS concerning the year 2008, the national 

broadcasting service has generated merely slightly more than five million Euros from the 

provision of services on emission facilities, which have been assigned to the public company 

“Broadcasting Equipment and Communications”. It remains to be seen how this company 

will generate four times more revenue in a situation where, in the estimate of the authors of 

the Study, the broadcasting costs for content providers are supposed to go down after 

digitalization, as foreseen in the Digital Switchover Strategy. 

 



 17 

STATE AUTHORITIES  

 

3.  THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA 

 

As indicated earlier in this Report, in the monitored period, the Parliament of the Republic 

of Serbia did not discuss any laws of particular relevance for the media sector. Two sessions 

of the Parliament’s Culture and Information Committee have been held. On the session held 

on December 23, the Committee reviewed the Draft Law on the Budget of the Republic of 

Serbia for 2011 – compartment 28, pertaining to the Ministry of Culture. The proposed 

budget for the Ministry, which will amount to 6.31 billion dinars in 2011, was explained by 

the Culture Minister Nebojsa Bradic. According to the Draft Budget, the subsidies for media 

shall amount to 378.8 million dinars. The members of the Committee have judged that the 

budget for culture for the year 2011 was not a small one and pointed to the need to address 

the issue of transformation of state media. 

 

4.  THE MINISTRY OF CULTURE 

 

At a meeting held at the Ministry of Culture on December 29, dedicated to the drafting of the 

development strategy of the public information in Serbia and attended by the representatives 

of journalists’ and media associations, representatives of the Council of Europe Belgrade 

Office, the EU Delegation and the OSCE Mission to the Republic of Serbia, the Minister 

Nebojsa Bradic announced that the Draft Media Strategy would be proposed by February 20, 

2011, followed by a public debate. Bradic said that the Strategy was expected to be adopted in 

mid-2011 and stressed that the Ministry was ready to cooperate with all stakeholders and 

especially with media associations and the media industry. In Bradic’s words, the goal of the 

Ministry of Culture is to make a strategy that will be in line with the highest European 

standards, as well as with the needs of the Serbian media market and Serbian society as a 

whole. 

 

We remind that, after the release of the Media Study –produced by experts hired by the 

European Commission and declared a basis for drafting the Media Strategy, on a series of 

round tables in September it was announced that the Draft Strategy would be simultaneously 

worked on and that on each subsequent round table the Ministry would release the 

conclusions from the previous one. These conclusions, we have been told, were supposed to 

be aggregated into a document that would actually represent a Draft Strategy. The said Draft 

was supposed to be released in late September or early October. In October, the Minister of 



 18 

Culture Nebojsa Bradic announced that the Draft Media Strategy would be issued in early 

November. Again, it had not happened and the Ministry of Culture told the journalists’ and 

media associations that the Draft Media Strategy would be released first on November 16 

and then on November 22. However, the release was again postponed and the end of 

January was mentioned as a possible release date. In the meantime, the Ministry of Trade 

and Services opened the public debate on the Draft Advertising Law, which we discussed in 

our November report. This document completely ignores all the input that was heard at the 

above mentioned round tables. Moreover, the Vojvodina Secretary for Information Ana 

Tomanova-Makanova said on December 23 that the Province had finished the Draft Media 

Strategy in the part concerning Vojvodina, emphasizing that the provincial strategy would be 

an integral part of the republic strategy. It remains to be seen to what extent the said Draft, 

which has not yet been publicly presented, takes into consideration the positions of media 

professionals voiced at the round tables about the Media Study. The fact remains, however, 

that further postponements make the entire process of adoption of the Media Strategy, as 

well as the potential scope thereof, increasingly uncertain. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS 

 

5. OFPS – the collective organization for the protection of phonogram 

producers’ related rights and PI – the Organization for the collective realization 

of performers’ rights 

 

In our October 2010 Report, we wrote about the objections voiced by the Intellectual 

Property Office (IPO) regarding the business cooperation agreement between PI and OFPS 

signed on June 21, 2010. The IPO said that the agreement was not fully in line with the Law 

on Copyright and Related Rights. Namely, according to the said Law, the phonogram 

producers’ fee for broadcasting, rebroadcasting and public communication, as well as the 

performers’ fee for broadcasting, rebroadcasting and public communication, is to be charged 

as a single fee. The single fee shall be collected by a single organization, determined by an 

agreement entered into between the performers’ organization and the phonogram producers’ 

organization. According to the said agreement, these organizations must also determine the 

amount of the costs of collection of the single fee and the frequency of disbursement of part 

of the single fee to the other organization. 

 

On December 29, 2010, the PI and OFPS signed, in keeping with the objections of IPO, an 

annex to their business cooperation agreement. Among other things, the annex changed the 



 19 

name of the agreement, now entitled “Agreement on Business Cooperation in Collecting the 

Single Fee”. The single fee awarded to phonogram producers and performers will be charged 

by OFPS and the annex also stipulates that the OFPS shall in that regard enter into 

agreements with the users, register users on the ground and in the user database, invoice the 

fee and present the invoices to the users, perform administrative tasks, organize and control 

representatives on the ground, perform accounting and bookkeeping tasks related to the 

collection of the single fee, regulate the payment of VAT for the presented invoices, pay court 

and attorney fees, inform the IPO in accordance with the Law, perform the transfer of the 

collected amounts and prepare the cases for initiating legal proceedings. 

 

The most serious changes concern the expert working bodies provided for by the main 

agreement, as well as the competencies of these bodies. Namely, instead of a common 

collection department, the Council of Phonogram Producers and Performers and the PI 

Coordinator as expert bodies, the annexed agreement provides for “instruments for the 

conciliation of positions of the contractual parties” – the Council for Supervision and 

Performance of the Agreement and the PI Coordinator. Both the Council and the 

Coordinator act only between the contractual parties and without direct effects for third 

parties and in particular the users.  

 

The Council for Supervision and Performance of the Agreement shall bring into line the 

positions the contractual parties with regard to the performance of the Agreement and 

oversee performance on their behalf. The Council will also oversee the process of collection 

of the single fee, as well as the process of allocation of the fees between the organizations. It 

will be bringing into line the positions of the contractual parties with regard to initiating 

legal proceedings against users that are not paying the single fee, as well as the positions 

related to the hiring law offices, agencies and similar professionals and legal persons and 

oversee the work of the latter. The Council will also reconcile the positions of the two 

organizations regarding public relations, marketing campaign and activities to promote the 

obligation of payment of the single fee. The Council shall oversee the obligation to regularly 

update the RBA about broadcasters that are not submitting the list of broadcast objects of 

protection, broadcasters that are not paying the single fee regularly and do not have an 

agreement concluded with OPFS. 

 

The PI Coordinator shall be entitled to receive all necessary information regarding the 

collection of the single fee, except for confidential information. It shall have access to the 

entire documentation related to the collection of the single fee, as well as the right to hire an 

external expert to analyze the findings he finds disputable or unclear. 



 20 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

The comments that have been received during the public consultations about the Draft Rule 

Book on Switchover from Analogue to Digital Broadcasting of Radio and Television 

Programs and Multiplex Access in Terrestrial Digital Broadcasting have been posted on the 

website of the Ministry of Telecommunications and Information Society. The comments 

were, among others, provided by the public company “Broadcasting Equipment and 

Communications”, ANEM and RTS. We remind that the Draft Rule Book that were expected 

to be adopted back in the second quarter of 2010, govern the manner, conditions and the 

time frame for the digital television switchover; the manner and conditions of access to the 

multiplex, the cessation of analogue television broadcasting and associated services and the 

start of the operation of digital broadcasting networks. The Draft Rule Book also provide for 

an allocation of channels by coverage zones in the first and second multiplex and confirm the 

technical standards determined earlier in the Digitalization Strategy (MPEG-4 version 10 i 

DVB-T2). The Draft Rule Book also confirms April 4, 2012 as the date for the digital 

television switchover in the Republic of Serbia, as well as the appointment of the public 

company “Broadcasting Equipment and Communications” as the network operator. With 

regard to the latter, the Draft Rule Book provides for the obligation of RATEL to issue to the 

said company, at its request and outside of an open competition, an individual license for the 

use of radio frequencies. It is foreseen that the allocation of TV channels, as well as the 

number and type of other services that may be transmitted through each individual 

multiplex, shall be determined by the Telecommunications and Information Society Ministry 

in cooperation with RATEL. 

 

The comments of the public company “Broadcasting Equipment and Communications” are 

mostly technical in nature and directed at the technical aspect of the process (e.g. they 

propose a different distribution of channels in order to reduce the costs and avoid harmful 

interference). One comment was, however, essential, since it concerned the provision 

denying “Broadcasting Equipment and Communications” to broadcast in high resolution, 

even if the capacities for such broadcasting existed and the content providers were 

interested. The public company “Broadcasting Equipment and Communications” said it was 

thus put in an unequal position with cable and IPTV operators, which already had this 

service in their portfolio. On the other hand, ANEM warned of the unacceptable reduction of 

the guaranteed throughput per single television channel from 3 Mbps – as provided for in 

the Digitalization Strategy – to 2 Mbps as provided in the Rule Book. ANEM also pointed out 

to the fact that the Rule Book did not contain a concept for the allocation of additionally 

available space in the multiplex: it is unknown whether this space will be distributed 



 21 

proportionately (as provided in the Strategy) or in some other way. Furthermore, the 

Association pointed to the unacceptable shift of competences for regulating the conditions 

and procedure for broadcasting licenses issuance, after the digital switchover, to RATEL, in 

cooperation with the Ministry of Telecommunications and Information Society and the RBA. 

The conditions and procedure for the issuance of broadcasting licenses are an issue regulated 

by the Broadcasting Law, which expressly stipulates that the licenses shall be issued by the 

RBA upon the completion of the procedure provided for by the same Law and not by an act 

of RATEL. Finally, ANEM objected over the fact that the Rule Book had introduced the 

obligation of all broadcasters to participate without any remuneration in advertising the 

process of digital television switchover. ANEM believes that the Ministry should provide for 

a fee for participating in this process or at least introduce limits to one’s obligation to 

participate without remuneration. On the other hand, one of the proposals of RTS was to 

postpone the date of the digital switchover from April 4 to the end of 2012. At the same time, 

RTS has called for the introduction of a provision in the Rule Book allowing the release of an 

entire multiplex for the national broadcasting service’s needs. The authors of this Report 

believe that it would be absolutely unacceptable to regulate the number of television 

channels to be broadcast by the RTS by Rule Book of the Ministry of Telecommunications 

and Information Society. That issue is presently regulated by the Broadcasting Law and it 

should remain that way. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

In the period covered by this Report, no progress was made as to the privatization of the 

remaining state media. Instead of being treated as a violation of the applicable regulations 

and a mechanism helping the state to retain direct and unrestricted control over the media 

sphere, state ownership is viewed as a necessary condition for preserving the present 

unrealistically high number of media outlets in Serbia. Failed privatizations are highlighted 

as an example of the unacceptability of such model of media transformation in Serbia. At the 

same time, there is typically not much talk about the unwillingness of the government to 

regulate the media market in a way that would draw investments into this area. Even when 

the need to address the problem of transformation of state media is emphasized, such as on 

the December 23 session of the Culture and Information Committee of the Parliament, it is 

done from the standpoint of freeing the budget from funding these media and due to the 

need to reform the media system and ensure freedom of information. 

 

 



 22 

VII CONCLUSION 

 

It is beyond dispute that the Serbian media scene was marked in the past year by a change of 

focus and a different perspective on key issues faced by the media. We have entered 2010 

with politicians saying the main problem in the sphere to be the absence of or insufficient 

responsibility towards the general public and the public word. At the start of 2011, the 

statements are different: politicians are not insisting on muzzling the media; instead, they 

have recognized the need for systemic changes of the legal and regulatory framework that is 

expected to regulate the Serbian media scene in line with the highest European standards, as 

well as with the needs of the Serbian media market and society as a whole. This shift of focus, 

however, remains merely verbal. This is best illustrated by the postponement of the release 

of the Draft Media Strategy, which on one hand demonstrates the lack of the state’s 

regulatory capacity and on the other the unwillingness to regulate the media scene according 

to the proposals of media professionals, uninfluenced by petty political ambitions and needs. 

The postponement has resulted in an even more complex situation. An increasing number of 

media cannot keep up with the economic downturn, freefall of the advertising market and 

the fact that local self-government budgets are typically funding media that remain in state 

property. If some resources remain after these, they are typically awarded to those who are 

willing to trade their independence for financial support. 

 

For 2011, there is little optimism; a positive element, however, is the fact that the most 

relevant media and journalists’ associations have recognized their mutual interests and taken 

a united stance at the round tables discussing the Media Strategy. It seems that it was the 

first time after several years that they had managed to put quarrels from the past behind 

them and refused to be imposed a fait accompli, without voicing their own arguments for the 

government to hear. 

 

 

 

 


